בנייה של וילה הינה פרויקט מורכב וארוך העשוי ממספר שלבים בסיסיים שחשוב להכירם. את השלבים יש לבצע בסדר נכון ובאופן מוקפד ומקצועי, בהתאם לתוכניות הבניה ודרישות החוק. לכן, כל בניה של בית פרטי, בין אם היא מבוצעת באופן עצמאי או בעזרת קבלן מפתח, דורשת היכרות עם שלביה השונים ומשמעותם. ההיכרות תסייע לבעלי הבית במעורבותם בהליכים וביכולתם לעקוב ולפקח אחריהם.

 שלבים מקדימים לבניה

 עוד לפני התחלת בניית וילה או כל בית פרטי אחר קיימים מספר שלבים עקרוניים שיש לבצע:

  • מדידת השטח – מתבצעת על ידי מודד מוסמך שיערוך באופן מקצועי ומדויק מפת מדידה, המסמנת את גבולות השטח.

  • תכנון אדריכלי – מדובר בתכנון מפורט ומקיף בהתאם לרצונות בעלי הבית, תקציב קיים, דרישות החוק ונתוני השטח. בסיומו יוכנו תוכניות גרמושקה עבור ועדת תכנון ובניה והרשויות המקומיות.

  • היתר בניה – ניתן על ידי ועדות תכנון ובניה ברשויות המקומיות בהסתמך על תוכניות גרמושקה חתומות על ידי מהנדס, הג”א והאדריכל. כמו כן, יש צורך לשלם לרשויות אגרות והיטלי ביוב.

 בניית שלד הבית

 לאחר קבלת היתרי בניה ניתן להתחיל בעבודות בניית השלד, שמורכבות ממספר שלבים:

  • עבודות עפר והכנת השטח – כוללות פינוי ויישור שטח, חפירה, הכנת תשתיות לבניה וגידור ושילוט האתר.

  • יציקת יסודות – כוללת יציקת בטון, יציקת כלונסאות וקורות יסוד, ובמידת הצורך יציקת מרתף.

  • בניית שלד – לרבות בניית קירות, עמודים, תקרה, גג, מפתחים, ממ”ד, מדרגות וחלוקת חדרים.

  • הכנת תשתיות – מבוצעות בתוך מבנה השלד וכוללות בין היתר מערכות חשמל, ביוב, אינסטלציה, תקשורת, אבטחה, כיבוי אש, מיזוג, גז ומערכת בית חכם.

 עבודות גמר

 לאחר ביצוע השלד ובדיקתו ניתן לעבור לשלב עבודות הגמר שמבוצעות על ידי בעלי מקצוע שונים  במקביל או בשלבים. העבודות כוללות טיח וצבע, איטום, ריצוף וחיפוי חיצוני ופנימי, עבודות אלומיניום, נגרות ופרזול. כמו כן, הן כוללות התקנת חלונות ודלתות, כלים סניטריים ומטבח.

 פיתוח שטח הבית

 פיתוח שטח הבית הינו אחד השלבים הסופיים בהליך הבניה, שלרוב מבוצע גם על ידי קבלן גמר. שלב זה כולל פינוי תשתיות, מבנים ופסולת של אתר הבנייה, ולאחר מכן עבודות פיתוח הכוללות בניית שבילים, טרסות, חנייה, גדרות  ומשטחים. כמו כן מבוצעת הבאת אדמה, התקנת מערכות השקיה, שתילת צמחים וכל אלמנט נוסף המבוקש ומתוכנן בחצר הבית.

 עיצוב  פנים ואכלוס הבית

 השלב הסופי בעבודת הבניה מורכב מניקוי יסודי של הבית ועיצובו הסופי, ללא התערבות במעטפת החיצונית של המבנה. עבודות אלו מורכבות בעיקרן מריהוט הבית ואבזרו במכשירי חשמל, וילונות, שטיחים, תמונות וחפצי נוי, ובסיומן הבית מוכן לאכלוס.